torsdag 22. januar 2009

Travelt lærernyttår

Med kontaktlæreransvar for en ungdomsskoleklasse synes jeg ikke web 2.0 er helt enkelt... Det er så mye jeg har lyst til å prøve ut, men opplever så mange begrensninger. I klasseromet dukker det stadig opp elever med nye laptopper, enten fått til jul, kjøpt for oppsparte penger eller som belønning for bra karakterer - mens andre elever knapt får lov til å bevege seg inn i dataverdenen i det hele tatt.

Da er det faktisk ikke helt enkelt å oppmuntre til bruk av web 2.0 løsninger som krever f eks innlogging (jeg vet jo at mange f eks bruker facebook og msn, men det er på privaten. Det er litt annerledes når læreren oppmuntrer til det...). Jeg opplever nok at det er litt nettskrekk blant foreldre, og jeg er usikker på hvordan jeg skal oppmuntre elever og foreldre til trygg bruk av nettet.

Etter noen runder i tenkeboksen i juleferien bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk. nå har elevene to små prosjekter i to ulike fag der produktet kan være en poster fra Glogster. Glogster er presentert og vist, instrukser gitt om at de ikke må oppgi for mange opplysninger om seg selv og at det er lurt å ha en egen e-postadresse til slike innlogginger). Så gjenstår det å se.

Jeg synes jeg kunne ane takknemligheten og inspirasjone komme i øynene deres. Endelig noe spennende, liksom.

Ingen kommentarer: