onsdag 25. mars 2009

Vurdering

Jeg er en ivrig følger av Lektor Aksnes' skoleblogg. Der har jeg funnet masse interesant informasjon og innlegg om vurdering i skolen. Det har igjen resultert i systematisk planlegging av oppgaver til ungdomskoleelevene mine. Elevenes tilbakemelding så lang er at de setter pris på gode og tydelige kriterier. Min utfordring er å lage dem nettopp gode og tydelige!
Et par av mine kolleger har hengt seg med og nå deles vurderingskrieterien og tanker rundt vurderingsarbeidet nesten daglig. Mailer sendes, innlegg skrives - og nå har også min kollega gått til det skritt å opprette en blogg. Først og fremst synes jeg dette er utrolig interessant. Det ha rfått meg til å finne frem div fagbøker, bla i retorikk - for hva er egentlig en god framføring? Og hva skal en legge vekt på når det i kompetansemålene står at eleven skal kunne gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere (fra kompetansemålene etter 10.trinn).

De to oppgavene jeg har gitt ut til henholdsvis 8 og 9 klasse siden sist er et forfatterprosjekt der elevene skal presentere en forfatter og lese noen av tekstene hans, og skriving av en nynorsk fortelling. Jeg opplever nok at vurdringskriteriene ikke er helt gode i begge oppgavene, men det er et forsøk på å konkretisere noe av den prosessen jeg selv er i når det gjelder vurdering. I
Forfatterprosjektet synes jeg det var vanskelig å lage en god oppgave som 8.klasse forstår innholdet i, og som de forstår hva slags typer analyser og tlkninger de bør gjøre. Bakgrunnskunnskapene deres er ikke så store og jeg tror nok at vurderingskriteriene er noe ambisiøse, og utydelige, til tross på et iherdig forsøk på at de ikke skal være det.
I 9.klasse skal de skrive en fortelling på nynorsk. Av ulike grunner har ikke klassen skrevet særlig mye nynorsk før de siste ukene, derfor har jeg ( som er vikar for klassen) jobbet intenst med formaltrening og grammatikk. Nå er tiden inne for en skriftlig oppgave, der rettskriving og riktig grammatikk står sentralt, men jeg ønsker ikke å slippe kriteriene for en god fortelling heller. Vurderingskriteriene er ganske omfattende, men jeg mener at jeg har lykkes bedre her enn i fortellingsoppgaven.

Fristen for begge oppgavene er til påske, så da gjenstår det å se hvordan elevene har forstått oppgavene.

Ingen kommentarer: