fredag 5. februar 2010

Læreplananalyse og praktisk gjennomføring i klasserommet

Læreplanarbeid er en kompleks aktivitet som kan utføres på mange nivå. For tiden har jeg høy fokus på at årets 10.klasse skal komme seg helskinnet gjennom våren - og mer kompetente enn de var før jul.

Så sitter jeg her da, uke etter uke, og funderer på hvordan i all verden skal jeg klare å få elevene dit hen at de kan

lese og drøfte et representativt utvalg av litteratur fra den engelskspråklige verden
beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk
lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

Skolen vår er fremdeles i en overgangsfase der målfokuseringen er variabel, og i den aktuelle klassen er de bare kjent med måltenkningen via noen få læreres undervisning. Det betyr at når jeg ønsker tydelig målfokusering, er det en ganske grundig arbeid som må gjøres for å få elevene til å skjønne tankegangen. Nå har jeg prøvd og feilet i mer enn et år, og føler jeg har kommet godt inn i tankegangen og at feilskjærene er færre. Likevel hadde jeg en tragikomisk erkjennelse i går kveld.

Endelig hadde hele teamet kommet seg på kurs sammen. Vurdering for læring stod i fokus. Bare et par dager før har jeg stolt, og ganske så fornøyd med meg selv kurset, vist og fortalt mine kolleger på teamet hvordan jeg tenker i forhold til undervisning. På kurset fokuseres det mye på verbene i kunnskapsløftet og hvordan de skal danne utgangspunkt for kriterier for måloppnåelse, arbeidsmetoder osv. Jeg nikker bekreftende og tenker i mitt stille sinn at jeg har i alle fall mitt på det tørre. Et lynraskt øyeblikk etterpå farer det gjennom hodet mitt "...men den siste temaplanen, den var jo hastverksarbeid..." Etter kurset er det rett hjem for å sjekke, og ganske riktig. Denne er neppe brukbar, hverken for elever, meg selv eller andre. Her er det ikke samsvar mellom kompetansemålene, konkretiseringen eller målkriteriene.

Kvelden gikk i går med på å revidere periodeplanen, slik at den nå ser slik ut. Jeg er fremdeles ikke fornøyd. Jeg tror den er for vanskelig og "ullen" for elever å forholde seg til. Innspill mottas med takk!

Undervisningsopplegget knyttet til dette er jeg derimot fornøyd med. Selv om jeg også opplever at en del elever ikke klarer å forholde seg til målet for den aktuelle uka, jmfr tilbakemeldinger. Opplegget som er vedlagt her er knyttet til kompetansemålet "beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk". Det strekker seg over 5 engelsktimer, og bare deler av det er gjengitt i det vedlagte dokumentet.

Til tross for dette nitidige arbeidet sa elevene i dag bl a: "I don't understand your questions", "can we learn more old - English?", "I learned how complex love can be" - delvis skivebom, delvis misforståelser, delvis for vanskelig lagt fram fra min side og delvis vanskelig for elever å ha fokus på det de faktisk skal lære.

Intensjonene er gode, men implementeringen til praktisk undervisning er sannelig ingen lett vei å gå...

Ingen kommentarer: