tirsdag 25. november 2008

IKT-konferanse til begjær

Å bli inspirert er en ting, å ha økonomi til å gjennomføre ønskene en ganske annen...
På gamlejobben (fram til vår-08) ble det satset stort på IT. Etter å ha vært lykkelig prøvekanin i noen måneder ble klasserommet mitt velsignet med Smartboard, 12 laptop'er (1:2) og 2 stasjonærePcer, og dessuten satsing for hle skolen.Det la grunnlaget for min bruk av IKT i klassrommet. Mitt nåværende problem er av en ganske annen art: Den komplette mangel på IKT-tilrettelegging...
Dvs. jeg har ingen smartboard, ingen projektor, ei heller Pc til elevene. Det kjennes som å bevege seg 100 år tilbake i tid og er meget frustrerende.

Det jeg derimot har er itslearning til alle elevene og et datarom med 30 PCer i nærheten. Det setter en del begrensninger for bruken av IKT i læringen. Kritt er IKKE det samme som SmartBoard. Men en intens lobbyvirksomhet de siste 4 mnd har resultert i at innkjøp av digitale tavler snart blir vedtatt inn i 2009-budsjettet. Det er derimot en viss uenighet om hva slags digital tavle som skal kjøpes inn. Selv er jeg en ihuga tilhenger av SMARTboard.

Jeg mener at den er best tilrettelagt for bruk i grunnskolen med sin fildeling via smartskolen, alle komponentene i programmet SmartNotebook og brukergrensesnittet. Jeg mener dessuten at tavle i kombinasjon med web 2.0 og LMS kan erstatte lærebøker i mange fag. Dessuten har man ikke spesielle behov for annet AV-utstyr i klasserommet, noe som er av vensentlig økonomisk betydning.

Hvilken digital tavle ville du ha valgt, og hvorfor?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vet ikke noe om smart-board, men lurer på om det første innlegget på bloggen din ble slettet?

Jeg finner det nemlig ikke igjen, og ser ikke kommentarene som de andre har kommet med...

Ugla sa...

joda, det ble borte. Men har nå kommet til rette igjen. Jeg ble litt ivrig i tjenesten da jeg skulle legge til etiketter...