mandag 24. november 2008

Take off!

En blogg kan brukes til så mangt. Etter å ha vært på kurs hele dagen ble jeg inspirert til å starte en lærer-blogg, med fokus på hvordan man kan bruke ulike digitale plattformer i undervisningen. Som lærer i ungdomsskolen mener jeg at det er viss begrensinger på hvilke web 2.0 løsninger som kan brukes i e-læringen. Noen elever har fritt spillerom hjemmefra til å kunne gjøre hva som helst på nett, andre har foreldre med streng oversikt og full kontroll. Dessuten er det ikke helt uproblematisk å legge ut all slags informasjon på nettet. Hvordan kan jeg som lærer bruke web 2.0 på en trygg måte for elevene og sikre foreldrenes velsignelse i arbeidet? Hvordan kan jeg best mulig legge til rette for kritisk bruk av nettet, en holdning det er mangelvare av hos mange ungdommer.

Håpet er at bloggen kan være interaktiv, at andre lærere kan komme med gode innspill og tips!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hei, du er herved lagt til i min leseliste! Dersom du vil ha tips til andre lærerblogger å følge med på, så kan du se på dette innlegget. Et tips er å skrive noen innlegg selv, så kommentere på andres blogger og vips er du i gang med å bygge nettverket i bloggosfæren.

Jeg har ikke særlig mange blogger jeg følger med på fra grunnskole/ungdomsskole, så jeg gleder meg til å følge med på din blogg! Lykke til, og takk for hyggelig kommentar på min blogg i dag!

delange sa...

Dette med mangelen på oppdragelse på nettet - nettvett - er et stort tema. Jeg har ikke noen god oppskrift eller fasit på det. Tror likevel et godt poeng er at vi i skolen ofte er for sene til å fokusere på dette. Elevene er allerede på banen og følger sine egne "regler" lenge før skolen er det. Derfor må denne type fokusering komme mye lengre ned i klassetrinnene en der det vel tradisjonelt har ligget, på u-trinnet.

Ellers; lykke til med bloggen!

Ugla sa...

Det er flere som ble inspirert, ser jeg! Dette er absolutt en spennende utfordring.

Jeg kommer til å følge med på noen av bloggene dine, Horgen. Det tenker jeg blir veldig lærerrikt.