onsdag 25. mars 2009

Vurdering

Jeg er en ivrig følger av Lektor Aksnes' skoleblogg. Der har jeg funnet masse interesant informasjon og innlegg om vurdering i skolen. Det har igjen resultert i systematisk planlegging av oppgaver til ungdomskoleelevene mine. Elevenes tilbakemelding så lang er at de setter pris på gode og tydelige kriterier. Min utfordring er å lage dem nettopp gode og tydelige!
Et par av mine kolleger har hengt seg med og nå deles vurderingskrieterien og tanker rundt vurderingsarbeidet nesten daglig. Mailer sendes, innlegg skrives - og nå har også min kollega gått til det skritt å opprette en blogg. Først og fremst synes jeg dette er utrolig interessant. Det ha rfått meg til å finne frem div fagbøker, bla i retorikk - for hva er egentlig en god framføring? Og hva skal en legge vekt på når det i kompetansemålene står at eleven skal kunne gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere (fra kompetansemålene etter 10.trinn).

De to oppgavene jeg har gitt ut til henholdsvis 8 og 9 klasse siden sist er et forfatterprosjekt der elevene skal presentere en forfatter og lese noen av tekstene hans, og skriving av en nynorsk fortelling. Jeg opplever nok at vurdringskriteriene ikke er helt gode i begge oppgavene, men det er et forsøk på å konkretisere noe av den prosessen jeg selv er i når det gjelder vurdering. I
Forfatterprosjektet synes jeg det var vanskelig å lage en god oppgave som 8.klasse forstår innholdet i, og som de forstår hva slags typer analyser og tlkninger de bør gjøre. Bakgrunnskunnskapene deres er ikke så store og jeg tror nok at vurderingskriteriene er noe ambisiøse, og utydelige, til tross på et iherdig forsøk på at de ikke skal være det.
I 9.klasse skal de skrive en fortelling på nynorsk. Av ulike grunner har ikke klassen skrevet særlig mye nynorsk før de siste ukene, derfor har jeg ( som er vikar for klassen) jobbet intenst med formaltrening og grammatikk. Nå er tiden inne for en skriftlig oppgave, der rettskriving og riktig grammatikk står sentralt, men jeg ønsker ikke å slippe kriteriene for en god fortelling heller. Vurderingskriteriene er ganske omfattende, men jeg mener at jeg har lykkes bedre her enn i fortellingsoppgaven.

Fristen for begge oppgavene er til påske, så da gjenstår det å se hvordan elevene har forstått oppgavene.

torsdag 12. mars 2009

Blogging og selvtillit

Etter noen oppmuntrende samtaler med kolleger og inspirerende lesing i de bloggene jeg følger har jeg bestemt meg for å gi denne bloggen et ordentlig løft. Slevtillitten er ikke helt på topp når det gjelder å blogge min digitale lærerhverdag - eller eventuelt et fravær av sådan. Men jeg bør vel slutte å sammenligne meg med dem som liger en 12-15 hestelengder foran?

Skoleåret 08/09 er ca 3/4 ferdig og jeg er faktisk ganske stolt over hva vi i klassen har fått til så langt:

Fra utgangspunktet 0 (=0 kompetanse innen nedenstående område) har vi nå oppnådd:
  • 100% deltagelse på itslearning i klassen
  • en kultur for å sjekke meldinger i itslearning flere dager i uka
  • et svært oppegående diskusjonsforum der elevene diskuterer læring, læringsstrategier og annet faglig relevant stoff
  • alle elevene kan lage en basic ppt-presentasjon
  • de fleste elevene kan lage en glogster
  • de fleste elevene kan legge inn enkle formler i excel
  • mange elever har begynt å finne andre web2.0 - løsninger for å løse faglige problemstillinger
  • flere kolleger begynner å bli interessert i hvordan jeg jobber og tenker om digital læring
  • jeg holder internkurs i bruk av itslearning
  • jeg har begynt å følge blogger og lærer nytt hver dag om f eks vurdering, oppgavevinklinger og digital læring
Et ikke så allerverst utgangspunkt for å begyne å dele noen av mine tanker om læring i skolen.

torsdag 22. januar 2009

Travelt lærernyttår

Med kontaktlæreransvar for en ungdomsskoleklasse synes jeg ikke web 2.0 er helt enkelt... Det er så mye jeg har lyst til å prøve ut, men opplever så mange begrensninger. I klasseromet dukker det stadig opp elever med nye laptopper, enten fått til jul, kjøpt for oppsparte penger eller som belønning for bra karakterer - mens andre elever knapt får lov til å bevege seg inn i dataverdenen i det hele tatt.

Da er det faktisk ikke helt enkelt å oppmuntre til bruk av web 2.0 løsninger som krever f eks innlogging (jeg vet jo at mange f eks bruker facebook og msn, men det er på privaten. Det er litt annerledes når læreren oppmuntrer til det...). Jeg opplever nok at det er litt nettskrekk blant foreldre, og jeg er usikker på hvordan jeg skal oppmuntre elever og foreldre til trygg bruk av nettet.

Etter noen runder i tenkeboksen i juleferien bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk. nå har elevene to små prosjekter i to ulike fag der produktet kan være en poster fra Glogster. Glogster er presentert og vist, instrukser gitt om at de ikke må oppgi for mange opplysninger om seg selv og at det er lurt å ha en egen e-postadresse til slike innlogginger). Så gjenstår det å se.

Jeg synes jeg kunne ane takknemligheten og inspirasjone komme i øynene deres. Endelig noe spennende, liksom.

mandag 1. desember 2008

Glogster

Jeg har "Glogget"! Jeg synes dette var enkelt å utføre og med klar appell til alle som synes det er gøy med noe annerledes. Tror dette vil bli populært hos elever som søker en annen utforming på presentasjoner og framlegg i klasse. Denne skal prøves ut i klassen ved neste prosjekt.

fredag 28. november 2008

"Gode datakunnskaper"

Da jeg startet i ny jobb tidligere i høst ble jeg overrasket over hvor lite bevisst satsing denne skolen hadde hatt på it. På foreldremøtet i 8.klasse fortalte jeg litt om hva jeg tenker om bruk av digitale verktøy i klasserommet. Dette ble (naturligvis) positivt mottatt, men foreldrene mente også at dette ville absolutt ikke være noe problem fordi "ungene er jo så gode på data". Med tidligere erfaringer i bakhodet startet spørrerunden på mer spesifikke temaer. Ikke overraskende er svaret at de er gode til å spille.

Tiden i høst har gått med til basics som
  • sende vedlegg i e-post
  • lagre Open Office dokumenter slik at de kan åpnes i et Microsoft-program
  • logge seg inn og ut av Itslearning
  • lagre dokumenter på itslearning
  • Diverse andre nyttige verktøy på Itslearning
  • delta i diskusjonsforum
  • lage PowerPoint-presentasjoner/Impress med diverse stæsj

Diskusjonsforumet på Itslearning er meget populært. De fleste elevene har gjort det til en daglig rutine å sjekke ITL hver dag, og nye innlegg finnes daglig på de mange diskusjonene som finnes. I klassen diskuteres alt fra tro &tvil, å være tenåring, hvordan holde fremlegg i klassen, boktips og tabber&flauser. Mye av klassens sosiale liv foregår der. Heldigvis. Vi har funnet en kanal der folk kan treffes, selv om de bor spredt i hele distriktet. Dessuten er mange av de stille elevene på banen, de som ikke tør å si så mye i en tradisjonell klassesituasjon.

Tiden er nå kommet til å snuse på Excel. For å kartlegge forkunnskapene til elevene har de fått følgende spørsmål under elevsamtalene med meg: Hva kan du i Excel? Det tok ikke lang tid før spørsmålet ble endret til "Har du hørt om Excel?"

tirsdag 25. november 2008

IKT-konferanse til begjær

Å bli inspirert er en ting, å ha økonomi til å gjennomføre ønskene en ganske annen...
På gamlejobben (fram til vår-08) ble det satset stort på IT. Etter å ha vært lykkelig prøvekanin i noen måneder ble klasserommet mitt velsignet med Smartboard, 12 laptop'er (1:2) og 2 stasjonærePcer, og dessuten satsing for hle skolen.Det la grunnlaget for min bruk av IKT i klassrommet. Mitt nåværende problem er av en ganske annen art: Den komplette mangel på IKT-tilrettelegging...
Dvs. jeg har ingen smartboard, ingen projektor, ei heller Pc til elevene. Det kjennes som å bevege seg 100 år tilbake i tid og er meget frustrerende.

Det jeg derimot har er itslearning til alle elevene og et datarom med 30 PCer i nærheten. Det setter en del begrensninger for bruken av IKT i læringen. Kritt er IKKE det samme som SmartBoard. Men en intens lobbyvirksomhet de siste 4 mnd har resultert i at innkjøp av digitale tavler snart blir vedtatt inn i 2009-budsjettet. Det er derimot en viss uenighet om hva slags digital tavle som skal kjøpes inn. Selv er jeg en ihuga tilhenger av SMARTboard.

Jeg mener at den er best tilrettelagt for bruk i grunnskolen med sin fildeling via smartskolen, alle komponentene i programmet SmartNotebook og brukergrensesnittet. Jeg mener dessuten at tavle i kombinasjon med web 2.0 og LMS kan erstatte lærebøker i mange fag. Dessuten har man ikke spesielle behov for annet AV-utstyr i klasserommet, noe som er av vensentlig økonomisk betydning.

Hvilken digital tavle ville du ha valgt, og hvorfor?

mandag 24. november 2008

Take off!

En blogg kan brukes til så mangt. Etter å ha vært på kurs hele dagen ble jeg inspirert til å starte en lærer-blogg, med fokus på hvordan man kan bruke ulike digitale plattformer i undervisningen. Som lærer i ungdomsskolen mener jeg at det er viss begrensinger på hvilke web 2.0 løsninger som kan brukes i e-læringen. Noen elever har fritt spillerom hjemmefra til å kunne gjøre hva som helst på nett, andre har foreldre med streng oversikt og full kontroll. Dessuten er det ikke helt uproblematisk å legge ut all slags informasjon på nettet. Hvordan kan jeg som lærer bruke web 2.0 på en trygg måte for elevene og sikre foreldrenes velsignelse i arbeidet? Hvordan kan jeg best mulig legge til rette for kritisk bruk av nettet, en holdning det er mangelvare av hos mange ungdommer.

Håpet er at bloggen kan være interaktiv, at andre lærere kan komme med gode innspill og tips!